zaterdag 27 juli 2019

Misschien kom ik nog eens terug in Medjugorje

Goedemorgen.
Klaar om te vertrekken. Weg van de muggen en weg van Maria. Maar ik zal die muggen ergens anders heus wel weer tegen komen en Maria uit Lourdes gaat trouw weer mee aan het stuur.

Zoals ik het bekijk is de devotie bij sommige bedevaartgangers heel sterk, veel meer dan bij mezelf. Maar deze entourage wordt ook beleefd als een toeristische attractie. Waarmee niet is gezegd dat de exploitanten alleen maar hun commercie in gedachten hebben en de toeristen zelf ook niet heel gelovig zullen zijn.

Misschien kom ik nog eens terug in Medjugorje. God weet het, zoals ik al drie keer naar Lourdes terug gefietst ben. Afgelopen september in het begin van de reis nog, en de keer daarvoor was zeven  jaar geleden.
Elke keer vond ik in Lourdes mijn eigen kampeerplek weer terug. Hier zal dat een eventuele volgende keer niet het geval zijn. Er zal meer gebouwd worden op het terrein verwacht ik. Het is ook privé en ik mocht niet langer
 blijven.

Nu weer vooruitblikken naar het vervolg van de reis. Ik ga richting Dubrovnik,  dan denk ik aan Italië en daarna denk ik nog aan van alles, maar dat schrijf ik nog niet op. 
"On verra", zeggen ze in Frankrijk.

Vannacht prima geslapen, net als dit hondje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten