dinsdag 23 juli 2019

Veelbewogen gesprekken


De zonnegroet!
Oftewel: "Zdravo sunčanje"
Het is weer een zonnige en zeer warme dag vandaag, net zoals in Nederland, 35 graden in Medjugorje.

Was vanmorgen ongeveer klaar met ontbijt toen de klokken luidden.
De dienst meegemaakt waarvan ik niks verstond, maar de essentie ervan wel begreep.
Gisteravond was het rozenkransgebed buiten de kerk in een halve cirkel eromheen.
Maar wat vooral indruk op me maakte was dat aan een zijkant van de kerk verschillende priesters in verschillende talen in gesprek waren met mensen die wilden uitwisselen.
Er stonden bordjes bij met de taal die gesproken werd. Dat was vaak Pools en Italiaans en ook Engels, Spaans, Oekraïens en natuurlijk Kroatisch en Bosnisch.
Behalve deze open ontmoetingen waren er ook speciale biechthokjes met dezelfde taalopschriften. De mensen die wilden praten wachtten rustig hun beurt af en de meeste van de ongeveer tien priesters waren continu in gesprek, zodat de biechthokjes ook bijna altijd bezet waren.
Het was indrukwekkend om de intensiteit van de gesprekken te voelen.
Straks wil ik daar weer naar toe.

Mijn eigen kampeerplek is redelijk te doen. Een mugdichte tent is belangrijk. Vannacht ongestoord kunnen slapen, maar vanochtend na opening van de tent gelijk een invasie.
Er lopen wel wat mensen in de buurt maar vooralsnog voel ik me vrij om nog even te blijven.



Vanavond ook weer veelbewogen gesprekken. Na de warme maaltijd is het fijn om hier te zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten