woensdag 15 mei 2019

Zweden moet wachten... eerst naar het vliegveld

De reis kreeg vandaag een onverwachte wending. Gert had geen wifi vandaag en heeft mij gevraagd om het op te schrijven.

Zoals de meeste lezers zullen weten, woont Gert in een woonboot bij de Maas. Tot nu toe illegaal, maar dat mocht niet meer. Begin juni moeten Gert en de bewoners van de drie buurschepen naar de notaris om hun ligplaats te legaliseren.
Maar Gert zit in Roemenië en doet niets liever dan zijn reis ongestoord voortzetten. Hij vroeg zich af of hij niet vanuit Roemenië een digitale handtekening kon zetten of zoiets.

Dat heb ik voor hem uitgezocht. Vond een Engelssprekende notaris in Galati, een stad die op Gerts route lag. Volgens de Roemeense notaris kon dat geregeld worden door in samenwerking met een Nederlandse notaris een familielid of vriend te machtigen. De afgelopen dagen heb ik dat geprobeerd voor elkaar te krijgen. Gert was inmiddels gearriveerd in Galati.
Helaas, de Nederlandse notaris zag haken, ogen en beren op de weg. Het advies was: voorkom gedoe en hoge bijkomende kosten, probeer gewoon naar Nederland te komen.

station Galati
Dat was even slikken voor Gert, maar er zat dus niets anders op.
Vanmorgen toog hij naar het station van Galati om te proberen met fiets in de trein naar Nederland te reizen.
Helaas, die fiets kreeg je niet door Oostenrijk heen volgens de lokettist.
Dan maar de fiets, tent, accordeon en bagage achterlaten en over een paar weken terugkeren om de reis te vervolgen.
Bijna had Gert vanmorgen een treinkaartje gekocht. Voor de somma van 1392 leu enkele reis, dat is 290 euro. Gelukkig overlegde hij eerst met mij .Terwijl hij nog op het station was zocht ik voor hem op dat de reis dan 36 uur zou duren met vier keer overstappen. Wil je dat echt? Ik vond een vliegreis aanstaande woensdag voor 40 euro. Een paar uur vliegen en ik kon hem ‘s avonds in Eindhoven ophalen.



Iasi airport

Gert sloeg de schrik om het hart. De trein nemen is al niks voor hem, maar een vliegtuig is doodeng… Vliegangst, niet voor de vlucht zelf, maar hoe gaat dat allemaal voordat je in het vliegtuig zit… Misschien wilde ik zo goed zijn om hem tegemoet te vliegen en hem aan het handje te nemen…?
Nou doe ik alles voor mijn vrienden, maar dat leek me wat overdreven. Ik regelde een e-ticket voor hem, aanstaande woensdag vanuit Iasi. Dat is vanaf Galati 211 kilometer fietsen in een week, voor hem goed te doen. Met die ticket en zijn paspoort komt hij vast moeiteloos het vliegtuig wel in.

Er is nog één probleempje overgebleven: de e-ticket heb ik hem gemaild, maar nou moet hij de komende week nog een behulpzame Roemeen zien te vinden met een computer en een printer...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten