zondag 28 april 2019

Kat-en-muis gevecht met Mustafa

Vandaag had Gert nergens wifi, dus heeft hij geen verhaaltje gepost.
Wel waren we vandaag in een kat-en-muis gevecht verwikkeld met de dief van de smartphone. Volgens Gert heet die Mustafa dus zo noemen we hem dan maar.

Mustafa had kennelijk een ongezonde interesse in Gerts bankgegevens of hoopte ergens in de mails een creditcardnummer te vinden...
Flauw van ons, maar na de diefstal hebben we Gerts wachtwoord gewijzigd.


Nou heeft Google een procedure voor wanneer je je wachtwoord kwijt bent. Bij de installatie van je mail heeft Google een mobiel telefoonnummer gevraagd waarheen het een sms kan sturen ter controle. Wanneer je je wachtwoord  opnieuw wil instellen, wordt er per sms een code gestuurd. Die moet je overtypen en dan weet Google zeker dat jij het bent.

Mustafa wist dat ook. Hij probeerde vanmorgen in Gerts mail te komen maar wist het nieuwe wachtwoord niet. Dus vroeg Mustafa een nieuw wachtwoord aan. Ter controle stuurde Google een sms naar het herstel-telefoonnummer.
Mustafa hoopte uiteraard dat die controlecode op de gestolen smartphone aan zou komen.
Helaas pindakaas, lekker puh.
Als herstelnummer hadden we indertijd  het nummer opgegeven van Gerts oude gsm-telefoon waar hij nog steeds mee belt. 
Dus kreeg niet Mustafa, maar Gert de herstelcode ge-smst. Dat zag er zo uit: Doğrulama Kodu: 123456

Dus Gert schreef: hoe goed is jouw Turks? Uitstekend, antwoordde ik, Doğrulama kodu betekent verificatiecode (met Google Translate vertaal ik alles wat je wilt, tot Chinees toe). Legde hem uit dat Mustafa een code had besteld om in de gestolen mail te komen, en dat de verificatiecode voor het nieuwe wachtwoord gelukkig niet op de gestolen smartphone maar bij Gert uit was gekomen.
Het kostte wel heel wat heen en weer ge-sms voordat Gert snapte dat hij dus niets hoefde te doen, maar toen hij begreep dat er niets ernstigs aan de hand was vervolgde hij opgelucht zijn weg.


Nou dacht ik vervolgens: kennelijk is Mustafa op dit moment online, eens kijken of Google de gestolen telefoon kan traceren. Via de beveiligingsopties van Gerts Google-account kun je de dief dan aardig dwarszitten. En ziedaar: Google vond de telefoon. Met een gemene grijns op mijn gezicht liet ik eerst de telefoon maar eens vijf minuten op volle sterkte roepen dat hij gestolen was. Lekker niet af te zetten volgens Google. Vervolgens drukte ik op de knop om alles te wissen. Mails, foto's, apps enzovoort. Volgens Google was de operatie geslaagd, de gestolen telefoon was nu blanco en vergrendeld, dus Mustafa had het nakijken.

Wel een belangrijke les geleerd: bij mijn eigen smartphone had ik bij mijn aanmelding lang geleden als herstelnummer mijn eigen 06-nummer ingevoerd. Stom! Dan krijgt een dief de herstelcode op een presenteerblaadje... Heb dat dus snel veranderd in het 06-nummer van partner Jet.


2 opmerkingen:

  1. Wachtwoord instellen om je eigen mobiel te kunnen gaan gebruiken, daar was Mustafa doorheen gekomen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op mijn eigen smartphone moet ik een pincode intypen voordat ik iets kan doen. Gert is nu zo geschrokken dat hij er misschien ook aan wil.

    BeantwoordenVerwijderen