zaterdag 13 april 2019

Kalimera, goede morgen

Goede morgen. In een reuzegroot koopcentrum zoals in Frankrijk de Auchamp of Leclerc, maar hier zijn ze zeldzaam. Je moet hier voor boodschappen wel even berekenen waar winkels zijn, want gisteravond kon ik pas kamperen toen er weer provisie was. Plek zoeken voor de tent is in deze contreien geen probleem. Dat was heel anders in het noorden van Italië, waar ook, vooral rond Napels, de stedengebieden aaneengeregen waren en de natuur overal behekt was. Maar toch, wonder boven wonder vaak, vond ik daar hét plekje waar ik veilig de nacht door kon brengen en ook nog meestal vuurtje kon stoken voor het eten. Hierbij  was het altijd de Heilige Anthonius die me hielp. HEILIGE ANTHONIUS BESTE VRIND, ZORG DAT IK MIJN PLEKJE VIND. Maar ook nu, waar veel natuur is en vrijwel nergens hekken weet Hij toch altijd waar het nóg beter is, en gisteravond liet Hij mijn oog vallen op een verborgen winkeltje en toen ik daarna gelijk dat bosje in schuin tegenover dat kerkje, wat Piet hiervoor liet zien. Er kwam mooie en luid klinkende kinderzang uit dat gebouwtje en 's-avonds na het eten ben ik er even heen gelopen. Wel liet ik de vredige sfeer in en rond me verstoren door een etterbak van een hondje dat agressief tegen mij bleef  blaffen en bijtbewegingen maakte. Het is één voorbeeld van de vele mij ergernis opwekkende verschijningen in deze zuidelijke streken en dit keer ben ik maar eens flnk tekeergegaan, en dat precies voor de kerkdeur waar de muziek uit kwam. Voor dit hondje was ik niet bang, maar er lopen grotere exemplaren ervan rond en wie weet wat me nog te wachten staat. Een fles spuitwater bij de hand hebben, wordt me gesuggereerd. Stenen in de tassen, is mijn idee. Maar tot nu toe kon ik door schreeuwen alleen nog goed genoeg van me af bijten. De hondsdichtheid is gewoon te groot in dit land en er zijn zeer vele zwerfhonden. Waaronder hele lieve en zielige. Waarom, denk ik dan, wordt er op dit soort ongedierte geen jacht gemaakt en wel op ratten, herten, wilde zwijnen, enz.
Een hoop herrie heb je er ook van, behalve gevaar.
Zo. Het is tijd om nu even mijn boodschapjes te doen in deze reuzewinkel, 

KALIMERA , GOEDE MORGEN

2 opmerkingen: