woensdag 2 oktober 2019

Bibberend koken na een dag met leuke ontmoetingen

Grûsse Gott mit einander. Maar bonjour is beter in dit Franstalige gedeelte van Zwitserland.

Het was waarschijnlijk een onnodig hoge col die ik beklommen heb. Een landkaart geeft beter overzicht in de mogelijkheden om richting Bern te komen. Maar één ding is zeker, ik zit hier in dit café restaurant hoog en droog.

Op ongeveer 1500 meter hoogte bij het plaatsje Les Mosses, waar ook de col naar vernoemd is. Waarvan ik nog steeds niet weet wanneer die komt.

Afgelopen nacht begonnen de buien, precies op het moment dat ik op het vuur mijn eten gaar had. Vanmorgen gaat dit buiige weer nog even door.



Regenwolken boven de bergen

Het was wel veel klimmen, maar gisteren was het ook heel gezellig. Vanwege wegwerkzaamheden waren er regelmatig files in beide richtingen en ik deed mijn best om zoveel mogelijk mensen te begroeten. Groeten kost niks en levert aangenaam verraste gezichten. Vooral omdat ik de mensen recht in de ogen probeer te kijken.

Een hele warme ontmoeting was er ook met een motorrijder. Hij wilde alles van mijn reis weten en vroeg wel drie keer of ik iets nodig had. Maar daar had ik al wel voor gezorgd onderweg. Hijzelf is Portugees en werkt in Zwitserland.


Selfie met de motorrijder
Afscheid
Voordat ik hem ontmoette waren er op het nog vlakke stuk twee schattige fietsers uit Rusland. Hun eerste fietsreis, vertelden ze. Nog jonge mensen. Ook uitgerust met filmmateriaal.
Helemaal in het begin van de etappe van gisteren sprak ik nog met een Franse fietser die de Ronde van de Mont Blanc aan het rijden was. Hij was me eergisteren vlak bij de Bernard ook al gepasseerd.


zoombare kaart
sms 18:48
Op 1313 meter hoogte na 40 kilometer fietsen.
Als ik het vannacht koud heb is dat mijn eigen schuld. De afdaling was begonnen, en bui na bui. Dacht: wanneer ga ik nu eens een hotel nemen in dit soort omstandigheden? 
Ben nu wel aan het koken op gas, onder een afdakje. Lekker luxe in plaats van vuur maken in de regen. In korte broek en blote voeten in sandalen. O, o, o...
Weer een plensbui. Brr.
Straks het hele spul de tent in en dan maakt de stoom het even lekker warm.
Daarna Ajax hup.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten