zaterdag 14 december 2019

Het einde van een bijzondere reis

De hele reis, van augustus 2018 tot december 2019.
(door Piet)
De vrije vogel is terug op zijn nest...  Na een reis van ongeveer twaalfduizend kilometer door negentien landen, waarvan ongeveer elfduizend kilometer op een zwaarbeladen fiets. Met groot doorzettingsvermogen. Gert trotseerde hitte, kou, muggen, dieven, loslopende honden, een aanrijding, materiaalpech, digitale onwennigheden, vliegangst, hoge cols, levensgevaarlijke smalle en onverlichte autotunnels... Maar hij bleef goede moed houden, groette mensen in hun eigen taal en legde leuke contacten onderweg. Iedere avond vond hij een plekje voor zijn tent en kookte op een houtvuur.
En hij had dagelijks contact met het thuisfront. Onderweg met zijn smartphone op momenten dat er wifi was, en vanaf de kampeerplek per sms.

En zo raakte ik erbij betrokken. Ik vroeg aan Gert om met zijn navigatie-app zijn coördinaten op te zoeken en die aan  mij door te geven. Ik kon daarmee in Google Maps een kaartje bijhouden van zijn omzwervingen. Enkele vrienden (m/v) van Gert bleken daarin ook geïnteresseerd, dat werden er snel meer en zo ontstond het idee om die kaartjes in een reisblog te zetten. Gert ging zijn reisbelevenissen opschrijven, vulde die aan met foto's, en ik maakte er met de laptop een overzichtelijk verhaaltje van. Het aantal lezers nam snel toe. In de statistieken van de blog stond een dagteller en die gaf vaak meer dan honderd dagelijkse lezers aan. Dat werden er wat minder naarmate Gert dichter bij huis kwam, we zitten nu op ongeveer zestig. Toch wel zoveel dat er ook interesse zal zijn voor de nieuwe blog die Gert voortaan helemaal zelf gaat bijhouden. Zie gerthanegraaf.blogspot.com.

De lange reis is ten einde. Een bijzonder avontuur van een bijzondere persoonlijkheid.
Deze reisblog wordt hierbij afgesloten, maar dit verslag zal nog heel lang op internet te vinden zijn als gertreis.blogspot.com.

3 opmerkingen:

  1. Fijn Piet dat je hem zo goed hebt bij gestaan een jaar lang.. Het heeft velen verblijd met toch een beet je Gert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven Piet. Het zou fijn zal als iemand er een boek van weet te maken. Op papier kan ik nog meer genieten van de foto's. Je kunt het dan makkelijker doorbladeren. En cadeau doen. Want er zijn niet alleen veel landsgrenzen overgaan, maar ook veel geestelijke grenzen bij mij als lezer, behalve dan die fiets zo overladen �� �� !?

    Nu ik de reis gevolgd heb, begrijp ik nog steeds niet hoe Gert dat voor elkaar kreeg. Eén nacht in een tent zonder camping is me al niet eens gelukt. Maar er kan dus veel meer dan ik zelf had kunnen bedenken. Goed voorbeeld doet goed volgen. Het hoeft natuurlijk niet op dezelfde eigenwijze manier van Gert, maar ik neem er toch bewust en/of onbewust een hoop van mee op mijn reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reizen is een van de weinige dingen die het waard zijn om te leven. Ik vraag me af hoe ik geld kan besparen en uiteindelijk vond ik een artikel over handelen. https://www.instaforex.com/reviews_forex_traders Ik heb deze recensie ook op Instaforex gevonden, dus ik zal het waarschijnlijk proberen.

    BeantwoordenVerwijderen